Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 19-07-2017 r. – DI/100000/43/650/2017

Rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 267

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2016, poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. 2016, poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) z dnia 18 maja 2017 r., doręczonego w dniu 23 maja 2017 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe rekompensaty wypłaconej pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

UZASADNIENIE

Dnia 23 maja 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku, wpłynął wniosek z dnia 18 maja 2017 r. złożony przez przedsiębiorcę (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2017 r., doręczonym w dniu 28 czerwca 2017 r.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że w zakładzie pracy obowiązywał zakładowy układ zbiorowy pracy (dalej jako „ZUZP”), który został wypowiedziany ze skutkiem na (…) r. Na mocy jego postanowień pracownicy byli uprawnieni m.in. do nagrody jubileuszowej. Warunkiem jej nabycia było przepracowanie u Wnioskodawcy lub w innych zakładach pracy co najmniej 20 lat (ogólny staż pracy) oraz przepracowanie co najmniej 3 lat u Wnioskodawcy (zakładowy staż pracy). Pracownicy nabywali prawo do odprawy w odstępach pięcioletnich, tj. po 20, 25, 30, 35, 40, 45 oraz 50 latach pracy. Nagroda jubileuszowa stanowiła przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „u.p.d.o.f.”).

Nagroda jubileuszowa przysługiwała w następującej wysokości:

  • po 20 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 25 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 30 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 35 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 40 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 45 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,
  • po 50 latach pracy (…) % podstawy wymiaru,

Podstawa wymiaru nagrody jubileuszowej była określona w pozostałych postanowieniach ZUZP.

Wnioskodawca dodaje, że po wypowiedzeniu dotychczasowego ZUZP przesłanki nabycia nagrody jubileuszowej stały się treścią indywidualnych stosunków pracy. W razie zawarcia nowego ZUZP, jego postanowienia nie będą przewidywać uprawnienia do nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca i zakładowe organizacje związkowe uzgodniły jednak, że Wnioskodawca wypłaci rekompensatę z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej pracownikom, którzy utracą prawo do tego świadczenia.

Zgodnie z porozumieniem z organizacjami związkowymi rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej ma być przyznawana w kwotach określonych w porozumieniu następującym grupom pracowników:

  1. pracownicy, którzy według dotychczasowego ZUZP nabyliby prawo do nagrody jubileuszowej w latach (…), przy czym do rekompensaty nie będą uprawnieni pracownicy, którzy nabyli lub nabędą prawo do nagrody jubileuszowej w 2017 r. przed upływem okresu wypowiedzenia wynikającego z wypowiedzenia zmieniającego ich warunki pracy i pracy albo przed wejściem w życie nowych warunków pracy i płacy na mocy porozumienia zmieniającego; takim pracownikom zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa na zasadach wynikających z dotychczasowego ZUZP;
  2. pracownicy, którzy (…) r. będą legitymować się co najmniej pięcioletnim stażem pracy u Wnioskodawcy.

Wobec powyższego Przedsiębiorca kieruje pytanie: czy rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej jest przychodem niestanowiącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w rozumieniu Rozporządzenia.

W ocenie Wnioskodawcy rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej jest przychodem niestanowiącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w rozumieniu Rozporządzenia.

Przedsiębiorca wskazuje, że zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Dalej Przedsiębiorca dodaje, że przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. u.p.d.o.f. są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, rożnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nie zalicza się przychodów określonych w Rozporządzeniu. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przedsiębiorca zaznacza, że co prawda przepisy Rozporządzenia nie odnoszą się wprost do rekompensat z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej, ale zdaniem Wnioskodawcy § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia ma zastosowanie także do świadczenia tego rodzaju.

Wnioskodawca dodaje, że stanowisko w przedmiocie wyłączenia rekompensaty za likwidację uprawnienia do nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe potwierdził Zakład Ubezpieczeń Społecznych w decyzji z dnia 3 grudnia 2013 r., DI/100000/451/1472/2013 (Oddział w Gdańsku); decyzji z dnia 4 listopada 2015 r. DI/100000/43/1039/2015 (Oddział w Gdańsku); decyzji z dnia 25 kwietnia 2016 r. DI/100000/43/409/2016 (Oddział w Gdańsku); decyzji z dnia 31 maja 2016 r. WPI/200000/43/569/2016 (Oddział w Lublinie).

Wnioskodawca wskazuje, że w uzasadnieniach wszystkich ww. decyzji ZUS stwierdził, ze przesłankami wyłączenia rekompensaty za likwidację uprawnienia do nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które muszą być spełnione łącznie są: związek między wypłatą tej rekompensaty a likwidacją nagród jubileuszowych; przysługiwanie nagród jubileuszowych według dotychczas obowiązujących przepisów nie częściej niż co 5 lat.

Przedsiębiorca dodaje, że w uzasadnieniach ww. decyzji ZUS stwierdził ponadto, ze bez znaczenia prawnego jest fakt daty wypłacenia rekompensaty pracownikowi. Może więc ona nastąpić w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca podkreśla, że taka sytuacja może mieć miejsce w Spółce w odniesieniu do niektórych pracowników, którzy w poprzednich latach otrzymali już nagrody jubileuszowe.

Wnioskodawca zaznacza, że w ww. okolicznościach faktycznych powyższe przesłanki będą spełnione, co prowadzi do wniosku, ze rekompensata z tytułu likwidacji prawa do nagrody jubileuszowej przyznana uprawnionym pracownikom nie powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 23 czerwca 2017r., doręczonym w dniu 28 czerwca 2017r. wnioskodawca wskazał, że zmienia w pkt I zatytułowanym „Opis zdarzenia przyszłego”:

  • ust. 1 nadając mu następujące brzmienie: „W zakładzie pracy Wnioskodawcy obowiązywał zakładowy układ zbiorowy pracy (dalej jako „ZUZP”), który został wypowiedziany ze skutkiem na (…)r. Na mocy jego postanowień pracownicy byli uprawnieni m.in. do nagrody jubileuszowej. Warunkiem jej nabycia było przepracowanie u Wnioskodawcy lub w innych zakładach pracy co najmniej 20 lat (ogólny staż pracy) oraz przepracowanie co najmniej 3 lat u Wnioskodawcy (zakładowy staż pracy). Według zasad określających warunki przyznawania nagród jubileuszowych, które obowiązywały u Wnioskodawcy, pracownicy nabywali prawo do nagrody jubileuszowej nie częściej niż co 5 lat, a prawo do niej po raz pierwszy nabywali o 20 latach pracy. Nagroda jubileuszowa stanowiła przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „u.p.d.o.f.”)”.
  • po ust. 5 dodaje ust. 6 o następującej treści: „Wartość rekompensaty z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej wypłacanej przez Wnioskodawcę swoim pracownikom będzie stanowić przychód tych osób z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników (…) („ZUZP”) został zawarty w dniu (…) r., ale nie został zarejestrowany na chwilę złożenia niniejszego pisma. Ponadto postanowienia nowego ZUZP nie przewidują uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe rekompensat wypłaconych pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagród jubileuszowych, uznać należy za prawidłowe

Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 199 lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2016, poz. 2032 ze zm.). Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 2236 ze zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania swych pracowników instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych (niezależnie od nazwy tego świadczenia- tj. zarówno rekompensaty, odszkodowania, jak i nagrody jubileuszowe).

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty, odszkodowania spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki – wypłata tego świadczenia następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej niż co 5 lat.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz